Internet, telefon komórkowy, aparat. Czy młodzież potrafi z nich korzystać?

Wzrost wiedzy z zakresu jak wykorzystywać narzędzia, które są w zasięgu ręki: Internet, telefon komórkowy, aparat fotograficzny – Pre test

W obecnych czasach telefon komórkowy wyposażony w aparat fotograficzny i kamerę z dostępem do Internetu jest nieodłącznym atrybutem młodych ludzi. Niezliczona ilość aplikacji ułatwiających życie codzienne, kontakt z rówieśnikami poprzez komunikatory i media społecznościowe sprawiają, że coraz młodsze dzieci mają swoje smartfony. Obecna rzeczywistość lockdownu wymusiła powszechne korzystanie z Internetu już przez dzieci w wieku przedszkolnym podczas nauczania zdalnego.

Układając naszą ankietę chcieliśmy sprawdzić, w jakim wieku badani rozpoczęli korzystanie z Internetu oraz do jakich celów go wykorzystują. Sprawdzaliśmy również czy młodzież potrafi korzystać z aparatów oraz kamer, w które są wyposażone smartfony. Wreszcie chcieliśmy sprawdzić, czy poradziliby sobie gdyby mieli stanąć przed kamerą i dokonać autoprezentacji. Ankieta w wersji papierowej i online została udostępniona  szkołom biorącym  udział w projekcie. Łącznie w badaniu wzięło udział 207 uczniów szkół podstawowych w Łaźcu, Blachowni i Konopisk i Huty Starej B. Ankieta miała charakter anonimowy i obejmowała uczniów z klas od 4 do 8.

Ponad połowa ankietowanych bo 54,9% rozpoczęła korzystanie z Internetu w wieku szkolnym, czyli 6-8 lat. 33% w wieku 9-11 lat. Jako przedszkolaki korzystanie z Internetu rozpoczęło 9,7% respondentów.

Odpowiedź na drugie pytanie była dla nas przewidywalna. 98,6% uczniów biorących udział w badaniu posiada telefon komórkowy lub tablet z dostępem do Internetu. Obecnie dostępna oferta smartfonów zarówno pod względem technologicznym, jak i przystępnej oferty, pozwala na swobodne korzystanie z jego możliwości.

Skoro już dowiedzieliśmy się, że zdecydowana większość uczestników projektu posiada telefon komórkowy  z dostępem do Internetu, ciekawi byliśmy do czego go najczęściej wykorzystują. 39,1% przegląda Internet na swoich telefonach, 34,8% gra w gry, 31,9% odwiedza portale społecznościowe, a 28% ogląda filmy. Nas najbardziej interesowało, jak dużo młodzieży robi zdjęcia i nagrywa filmy telefonem. I tak odpowiednio 12,6% i 6,3%.

O ile tylko 8,2% deklarowało, że wykorzystuje swój telefon do nauki, to 55,3% młodzieży zdecydowanie docenia Internet jako doskonałe narzędzie do poszerzania wiedzy z różnych dziedzin, a 35,9% uważa raczej tak.

          Realizując projekt założyliśmy, że przyczyni się on do poznania przez uczestników swojego otoczenia i większe zaangażowanie w życie lokalnej społeczności. Dlatego oczywiste było, że zapytamy młodzież o to czy szukali w Internecie informacji na temat miejscowości, w której mieszkają. 78,6% odpowiedziała, że tak, a 21,4% nie miała jeszcze ku temu okazji.

W kolejnym pytaniu chcieliśmy sprawdzić, czy młodzież potrafi nakręcić filmik swoim telefonem.

Jednak już tylko 64,1% byłaby w stanie zmontować krótki filmik z kilku krótszych nagrań. Z obróbką filmu czyli rozjaśnianiem, przyciemnianiem czy kadrowaniem poradziłoby sobie 82,5% pytanych.

Przed uczestnikami warsztatów stały wyzwania z zakresu prezentacji, dlatego chcieliśmy sprawdzić na ile nasza grupa jest pewna siebie. 44,4% odpowiedziała, że raczej tak. 19,8% zdecydowanie są pewni siebie, a 15,9% raczej nie. 13,5% nie umiała ocenić swojej pewności siebie.

Nasi trenerzy, których zaprosiliśmy do udziału w projecie, to między innymi świetni specjaliści od autoprezentacji. Zapytaliśmy więc uczniów czy chcieliby poznać sposoby prezentowania swoich mocnych stron. 23,2% wyraziło zdanie, że zdecydowanie chciałaby uczestniczyć w tego rodzaju warsztatach, 46,9%odpowiedziała, że  raczej tak i tylko 12,6% nie była zainteresowana poznaniem sposobów autoprezentacji, a 15,9% była niepewna.

Wybór treningu z tego zakresu okazał się jak najbardziej słuszny, ponieważ tylko 13,6% zna zasady dobrej autoprezentacji. 34% chętnie uzupełni wiedzę, jak zachowywać się przed kamerą, a 44,2% utrwali sobie ten poziom, który oceniają jako dobry.

Podsumowanie

Część odpowiedzi na postawione w ankiecie pytania potwierdziła, że we współczesnym świecie zdecydowana większość 98,6% posiada telefon z dostępem do Internetu, wyposażony w aparat fotograficzny i kamerę. Nowe narzędzia dostępne między innymi w mediach społecznościowych zachęcają do tworzenia treści w postaci filmików. Pytana przez nas młodzież w różny sposób wykorzystuje swoje smartfony i przeważająca ilość 97,6% potrafi nagrać kamerą w telefonie filmik, ale chętnie zdobędą wiedzę z obróbki i montażu. Młodzież wyraziła także zainteresowanie trenowaniem autoprezentacji i pewności siebie. Przygotowaliśmy takie tematy warsztatów, aby wykorzystać zainteresowanie młodych ludzi sztuką audiowizualną, które pozwoli im w sposób przemyślany wykorzystywać narzędzia dostępne wyciągnięcie ręki takie jak dostęp do Internetu, telefon komórkowy, aparat fotograficzny.